Apr 1, 2011

Si pemerhati dalam diam

aku melangkahkan kaki perlahan2..kepenatan seluruh anggotaku melambatkan langkahku...sesekali aku menutup mata menahan keletihan..aku mengagak setiap langkah kakiku...mengimbangi gerak langkahku agak tidak merempuh...

Masih berjalan..sendiri...aku bebas...fikiranku ligat bergerak..bebas..namun masih dalam batasan...sesekali hatiku berkata"ah..penat dengan study..penat dengan assignment..penat dengan tugasan..aku tak terdaya.."hingga  mengalir rasa sejuk dipipi...aku mengesatnya perlahan...

kali ini langkahku terhenti...dan hatiku merundun sayu...mataku semakin melayu..terasa sebak di dada...

Allah...
saat ini mataku tertumpu pada dua insan..berteduh dibawah bumbung bangunan..beralas kepingan kotak...disekelilingnya jauh dari keselesaan..jika bagiku jauh sekali....namun mungkin itu sahaja baginya untuk menghilangkan rasa penat...setelah berpenat berkerja pada waktu pagi...,dihujung kakinya..makanan berbungkus didalam plastik....

Ya Allah..aku masih bertuah....aku bersyukur...kerana saat aku kini terasa penat..saat aku keletihan berjuang...di medan ilmu..namun aku masih memiliki tempat yang selesa untuk merebahkan tubuh yang hampir melemah..
aku masih menikmati makanan yang lazat..di saat aku benar menginginkannya...

pengajaran yang amat bermakna...saat ditakdirkan kakiku terhenti pada ketika pandangan mata mula memerhati...aku pemerhati dalam diam....
melihat dengan hati berkata..aqal menilai dan muhasabah yang menyedarkan diri....

No comments: