Apr 12, 2012

Wanita berniqab Vs Syaitan

 repost...
Di sebuah pasar seorang wanita berjilbab besar lengkap dengan niqabnya lewat di depan wanita penjual sayur, tiba-tiba penjual sayur itu berteriak, "Awas, ada syaitan yang melintas !!. kurang senang dengan perkataan penjual itu, wanita yang berniqab itu kemudian mendekatinya kemudian bertanya, "Adakah yang makcik katakan syaitan itu adalah saya.. ??" Dengan tergagap si penjual sayur tersebut terpaksa menjawab, "ya.." Wanita yang berniqab itu berkata, "Benar, saya adalah syaitan sehingga saya menutup wajah saya. Jika saya menampakkan wajah saya maka suami makcik akan  dipengaruhi wajah saya." Kemudian wanita  itu membuka niqabnya di hadapan wanita penjual sayur itu, maka terlihatlah wajahnya yang sangat cantik membuat ibu penjual sayur itu tercengang.

Wallahu A'lam..
 Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Wanita itu menghadap ke muka dalam bentuk syaitan, dan ke belakang dalam bentuk syaitan (pula)." (HR.Muslim Juz 10 Kitab Nikah, hal 177). Mujahid rahimahullah berkata: Ketika perempuan menghadap ke depan (datang) maka syaitan duduk di atas kepalanya lalu menghiasinya untuk orang yang melihatnya, dan ketika perempuan itu menghadap ke belakang (pergi) syaitan duduk di atas bahagian belakangnya lalu ia memperindahnya untuk orang yang melihatnya. (Al-Qurthubi, Al-Jami' li Ahkaamil Quran juz 12/ 227). Rasulullah shalallahu alaihi wasallam bersabda, "Wanita adalah aurat jika keluar (rumah) maka syaitan akan menuntunnya." (HR. Tirmidzi).
 Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Salam telah bersabda : "Tidaklah aku tinggalkan setelahku fitnah (cobaan) yang lebih berbahaya bagi laki-laki daripada wanita." (Hadits Shahih Riwayat Bukhari dan Muslim)
Buatmu wanita..peliharalah dirimu dan auratmu agar  syaitan tidak menjadikanmu alat untuk memperdayakan kaum adam...usah engkau menebar pesonamu saat berada di luar rumah, kerana ia akan mengundang murka Allah..mahukah kalian jika Allah murka...jadi apa gunanya hidup ini jika kita dalam kemurkaan Allah..


semoga kita dapat menjadi yang wanita solehah yang dikatakan Saidatina fatimah puteri Rasulullah SAW.

" wanita yang solehah itu tidak suka mengenali dan dikenali,tidak suka memandang dan dipandang,di bibirnya tidak meniti nama2 lelaki dan di bibir2 lelaki tidak meniti namanya"

No comments: