Apr 5, 2012

La Tahzan

"saya sedih"
Jangan bersedih lagi...Allah kan ada...mengadulah pada Allah...
bila kita mengadu kesedihan pada Allah...
hati kita akan tenang...
"erm..baik..."
"tapi saya tak kuat sorang2"
rasa tak kuat..carila kawan2 yang solehah yang boleh kuatkan...
"saya nak awak jadi kawan saya..,awak jangan tinggalkan saya sorang2 "
i.Allah...boleh..tapi saya tak boleh selalu ada dengan awak...yang selalu dekat dengan awak
Allah...

firman Allah yang bermaksud:

 "Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran" (Al-Baqarah 2:186)

Ayat2 cintaNya motivasi untuk diri:
"إن الله مع الصابرين"
"لا تخاف ولا تحزن إن الله معنا"
kalau jiwa terasa kosong..banyak2kan mendengar kuliah dari ulama'2 kita...
melihat wajah orang2 alim..seperti Syeikh habib ALi Al jufri,Syeikh Munzir,Syeikh Nuruddin dan yang lain..boleh melembutkan kembali hati kita...

Keutamaan pandangan kepada wajah seorang Ulama banyak sekali, di antaranya sebagaimana disabdakan oleh Nabi SAW:
"Barang siapa memandang kepada wajah orang Alim sekali dengan pandangan yang senang, niscaya Allah menjadikan pandangan tersebut malaikat yang memintakan ampun baginya hingga hari kiamat".
Imam Al-Hafizh Al-Mundziri meriwayatkan sebuah hadits dari 40 hadits berkenaan dengan keutamaan menuntut ilmu, yakni bersabda Rasulullah SAW:
"Pandangan sekali kepada orang Alim lebih Allah cintai daripada ibadah 60 tahun, berpuasa siang harinya dan berdiri ibadah pada malamnya". Kemudian sabda beliau SAW: "Jika tiada Ulama niscaya binasa (celaka)lah umatku".

No comments: