May 28, 2011

8 Pembohongan Ibu Kepadaku



video

Ciri2 Wanita Solehah


33 ciri-ciri gadis muslimah sopan dan berakhlak yang sempurna.... istiqamah.....

1.Solat tepat waktu
2.Banyak amalan sunat dan bibir basah dengan zikir.
3.Butir bicaranya terselit dengan kalimah seperti bismillah, 4.alhamdulillah, insyaALLAH, subhanallah, Allahuakhbar dan lain-lain zikir.
5.Tidak mengeluh dengan masalah remeh dalam kehidupan hariannya.
6.Bercakap dengan  suara yang rendah.
7.Lembut dan halus tingkahlakunya.
8.Tuturbicara yang senang didengar tanpa kata lucah atau sumpah seranah.
9.Pakaian longgar tanpa mendedahkan bentuk tubuh.
10.Rambut, leher dada yang sentiasa ditutup dan dijaga dari pandangan lelaki bukan muhrim dan mereka bukan Islam.
11.Sukakan kanak-kanak dan kanak-kanak menyukainya.
12.Pandai mengambil hati orang tua.
13.Menghormati dan taat ibubapa.
14.Kesayangan keluarga dan tetangga.
15.Contoh kepada adik-adik dan mencontohi orang tua.
16.Berkuku pendek sentiasa, bagi menyempurnakan wudhu.
17.Rambut tak diwarnakan.
18.Banyak dan murah dengan senyuman.
19.Banyak mendengar dari bercakap.
20.Senyuman adalah ketawanya.
21.Tidak ketawa terbahak-bahak.
22.Suaranya tidak lantang dan jarang didengari oleh lelaki bukan muhrim.
23.Tidak suka bersiar-siar atau keluar rumah tanpa urusan penting bagi mengelakkan fitnah.
24.Menjauhi kumpulan yang sedang mengumpat dan mengeji supaya tidak dikira bersubahat.
25.Tidak menghebohkan kedukaan hatinya dan menyembunyikan kesedihannya.
26.Menerima dugaan sebagai ujian ALLAH dan kafarah dosanya.
27.Sentiasa berdoa baik untuk keluarga, orang lain dan juga untuk orang yang menganiayanya.
28.Pandai bergaul dengan semua orang tanpa mengira tahap pendidikan dan taraf.
29.Tidak boros dalam berbelanja dan pandai menguruskan kewangannya.
30.Berhati-hati dengan apa yang dimakannya dan menjauhi makanan syubhah.
31.Sayangkan dan kasihan binatang peliharaan seperti kucing, arnab, burung, ikan dan lain-lain.
32.Suka kepada alam sekitar, suka berkebun dan bunga.
33.Menitik-beratkan aurat yang dianggap remeh seperti tumit kaki, kaki, siku dan lengan. Caranya dengan memakai sarung tangan dan sarung kaki.




video

May 15, 2011

Disebalik Kesungguhan &kesabaran...



Bismillahirrahmanirrahim….dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Penyayang
Alhamdulillah..Alhamdulillah…Sangat bersyukur Allah mengizinkan saya & sahabat fil Islam melangkahkan kaki ke program Simposium Tariqat Tasawwuf di Madrasah Asaidiyyah ..bermula dari pukul 6;30 petang pendaftaran, dan seusai solat maghrib pembentangan oleh tokoh2 yang sangat saya kagumi,iaitu Dr Zulkifli Al-Bakri &Tuan Guru Dr Hj Jahid Bin Hj Sidek Al-Khalidi ,program itu berakhir pada jam 11.30mlm.
Hari ni banyak sangat kisah sedih dan gembira dan sebenarnya terlebih banyak Ibrah yang dapat diambil di sebalik perjalanan hari ini…saat menerima sms dari ukhti ni..mengkhabarkan tentang program tu..hati melonjak riang..semangat berkobar2 nak pergi…dan hampir tak dapat pergi sebab takde yang nak drive ke sana..tetapi Alhamdulillah ade juga salah seorang ukhti ni teringin nak join kebetulan dia bawa kereta…
Untuk ke pondok berkenaan agak sukar…memandangkan ini kali pertama kami mahu ke sana..dan selok belok perjalanan agak berbelit2..dari nilai ke tempat Kg pondok Rasah hampir 2jam perjalanan…bayangkan…,saat tu semua pening mencari petunjuk jalan seperti mana yang tercatat dalam peta..yang kami cari dari Abang G(google)pusing2 bandar jugala tadi…orang kata malu bertanya sesak jalan..dalam situasi itu..kami mula  mencari sesiapa sahaja yang dirasakan selamat dan sesuai untuk ditanya,1st ucle india and 2nd kakak india juga,,nampaknya semuanya berkerjasama memberi petunjuk di manakah Jalan rasah taman perumahan hepi…
Dan akhirnya kami meneruskan perjalanan…namun masih juga keliru..akhir sekali masuk hospital..sebab dah semua sakit kepala..hehe..(sebenarnya nak tanya orang…^ ^)dan saya mencari2 sesiapa yang sesuai untuk ditanya…”ah,,itu dia pak guard…”saya mula bertanya…namun respon..pakcik menggeleng2kan kepala..,dan akhirnya bertemu dengan seorang lagi hamba Allah..setelah bertanya..akhirnya kami semua ditunjuki jalan hingga sampai ke pondok tu…jutaan terima kasih pada pakcik2 polis tu yang menunjuki jalan pada kami..dan jutaan kesyukuran pada ilahi kerana menghantar seseorang yang baik hati menolongi kami..,Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan kembara ilmu hari ini..semua dengan bantuan Allah...kalimah hamdalah bergema lagi …semua tersenyum puas…

P/S:yakin dengan bantuan Allah..benda yang baik..takkan disia2kan…ada kalanya Allah menguji.untuk melihat sejauh mana usaha dan semangat kita untuk mencari cahayanya..akhirnya..tak sia2 kepenatan hari ini..terbalas juga..dengan mutiara hikmah yang mengalir rasa insaf di hati2 yang sering lalai dan berdosa ini…
Allah jadikan kami hamba yang cintakan majlis ilmu…cintakan ilmu ,untuk kami menjadi golongan ulul albab golongan yang engkau cintai..ya Allah jadikanlah zuriat kami nanti ..memiliki semangat dalam cintakan majlis2 ilmu..beramal…dan berjuang mempertahankan agama suci ini Amin..


Jodoh,cinta,Niqah...



Bismillahirrahmanirrahim…dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang…Alhamdulillah dengan izinnya ku mampu lagi melakarkan kalimah di alam maya ini..kali ini genrenya mungkin agak berbeza…

Melalui fatrah cuti yang sangat panjang ini…sudah dapat menghidu bauan2 yang mewangi…kad2 jemputan ke majlis2 walimah…hebat2…terhias cantik nama dua insan disekeping kad… …”Alhamdulillah sudah sampai jodohnya…”tersenyum membelek2 kad jemputan walimah..

“akak kalu kahwin…jangan lupa jemput tau…”usik seorang housmateku.. sebaik melangkah keluar untuk pulang “ah..ada2ja…entah mina yang kahwin dulu…”balasku..sambil tersenyum…tersengeh2 mina dibuatnya…” k.amy yang sedang menidurkan si Alifah puteri sulongnya senyum lebar, telah pun berkahwin saat berada di tahun 2..Alhamdulillah tahun 3 dikurniakan seorang puteri, walaupun berkahwin waktu belajar namun semua itu tidaklah mengganggunya untuk meneruskan pengajiannya…malah ku melihat dia tenang sahaja sepanjang pengajiannya selepas berkahwin..mungkin lebih berkat lagi sebab dah kahwin, semuanya sudah terjaga…

“nanti kholah kahwin ajakya…” alahai kenapa plak aku yang menjadi sasarannya…k.emy plak mengusik , ”erm..kholah takleh kahwin lagi la Alifah..nenek tak bagi….,kholah  kena kerja dulu…” (alasan..nak ngelak) beritahuku seakan2 Alifah memahami..padahal dia sedang lena dalam dakapan mamanya itu, entah….semuanya serah saja pada Allah ,aku tidak berani mengatakan tidak ataupun ya…barangkali perkataan tidak akan menjadi ya..dan jika mengatakan ya barangkali tidak…Allahu ‘alam…

Walaubagaimanapun…cukup hanya yakin dengan Allah..kerana JODOH,REZEKI&AJAL telah  Allah tentukan..Cuma masa dan keadaannya kita tidak mengetahui..jika bukan di dunia semoga berjumpa di akhirat..lagi lebih bermakna kerana itulah yang kekal abadi…
……………………………………………………………………………………………………..

“usah risau bila  waktunya datang jodohmu..saat ini peliharalah hubunganmu dengan Allah..nescaya Allah akan memilih seorang dikalangan hambanya yang soleh buatmu” tenang ustaz memberi nasihat..barangkali melihat pelajar2nya bukan lagi kanak2 hingusan. malah sudah layak bergelar seorang suami & isteri, memandangkan umur semuanya dalam lingkungan 20an…tekun semuanya mendengar pesan guru Mursyid itu..semua kelihatan tertunduk…barangkali malu saat Ustaz mengatakan demikian…bahkan juga aku…malu saat dibicarakan tentang cinta dan jodoh..terasa masih banyak kekurangan pada diri ini..hinggaku merasakan belum layak …namun bukan bererti meninggalkan…keranaku tahu setiap masa harus bersedia…

Ustaz juga mewariskan satu doa yang kini menjadi amalanku…berdoa juga satu usaha…selebihnya terserah pada Pemilik Cinta…kerana wanita tidaklah mampu bertindak seluas tindakan seperti seorang lelaki..walaupun mereka suka..tetapi mungkin memendamnya lebih aman daripada meluahkan…saat bayangan asing menghadiri mengotori hati lantaran bukan lagi miliknya..maka zikir sebagai penggantinya..moga Allah menenangkan hati dan menjuhi dari sesuatu yang fana itu..(cinta manusia).

Ketahuilah, bahwa Sesungguhnya kehidupan dunia Ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; Kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning Kemudian menjadi hancur. dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. dan kehidupan dunia Ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (surah Al-Hadid 57:20)

Allah..terasa terpukul sebaik membaca ayat ini..sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan.. rasa cinta antara sesuatu rasa yang fana yang menjadi duri2 dalam musafir ini…tak ada yang menjadi milikku selagi berada di dunia ini, Hanya satu cinta ku rasakan memilikinya…Cinta Allah.. selain itu, hanyalah pinjaman semata2… 

lalu bagaimanakah insan bakal bergelar ZAuj itu… ??“Ya Allah dia bukan Milikku,.,dia MilikMu..”

Bercintalah Hingga ke Syurga
………………………………..
Saat Mahligai Cinta telah terbina..usahakanlah membentuk sebuah bait Muslim..sama2 berlumba melakukan kebaikan..agar sama2 mendapat Keredaan Allah..wahai sang sisteri sanggupkah kalian melihat suami kalian berada di syurga bersama bidadari2 yang indah..sedang kalian tercampak ke Neraka…dan wahai suami..sanggupkah kalian melepaskan  isteri kalian disyurga sedang kalian menderita berada di neraka…
            Kalian mahu untuk sama2 hingga ke syurga bukan…??,Wahai suami pimpinglah isteri kalian andai kalian benar2 mencintainya…berilah ilmu agama padanya agar dia mengenal Allah..selalulah menegur dengan hikmah saat si isteri tercinta tersalah langkah..dan buatmu wahai si isteri..jadilah isteri yang solehah ..mentaati sang suami…merendahkan suara.dan sentiasa bermanis muka..Moga kalianlah bidadarinya di dunia ini..dan juga bidadari disyurga Aminn...

Sebagai Khatimahnya..
dengarkan nasyid ini...

video

 12:40AM
15/5/2011
Ahad

May 9, 2011

Pertemuan Pertama,Menyemai Mahabbah

                                 

Asingnya tempat ini bagiku…ragam manusia yang meresahkan hati kecilku…rasa ingin lari dari bi’ah sebegini…aku tak suka..aku benci berada disni…tatkala jiwa semakin memberontak..air mata pula tak henti2 mengalir…rasa malu..?ah..semua itu tidak ada lagi …biarlah air mata ini gugur..tak tertahan rasanya menanggung sakitnya hati melihat suasana sebegini..
            Hari pertama melangkah kaki di sini,,,terasa bahang keresahannya…,Ya Allah beriku kekuatan…aku hairan dan kebingungan…melihat cara mereka…ku kira semua menyejukkan pandangan mata..namun…pemakaiannya dan pergaulan mereka menyakitkan hatiku..tak tertahan menanggung rasa kesedihan di hati ini..aku tak sanggup menghadapi situasi sebegini…
            Aku mencari2 satu sudut untukku bersendirian..melepaskan kesedihan di hati ini..aku mahu lari dari kesibukan mereka…Ya Allah biar engkau sahaja yang melihat tangisanku saat ini..biar Engkau sahaja yang membujuk kesedihan di hatiku saat ini…saat ini aku tidak nampak seorang manusia yang memahami…tiada siapa yang benar2 memahami kecuali Engkau wahai Tuhanku…Hanya Engkaulah yang Maha mengerti jerit pedih hatiku..tatkala terpaksa menerima keputusan berada di sini…
            Air mata mencurah laju…di satu sudut ruang aku bersendirian…berteleku…menangisi bi’ah yang cukup mengejutkan diriku….dan tiba2 satu suara asing mengejutkanku…memanggil2 namaku dengan lembut…aku hairan siapa yang mengetahui namaku..siapa yang mengenali diriku..suara itu asing bagiku…terasa dirinya menghampiriku…perlahan2 menyentuh lembut jemariku..aku menggempalkan tanganku…hatiku tidak mahu menerima, sukar menerima pujukan dari sesiapapun…terasa semua manusia tidak mengerti  …
            Suara itu menyeru lagi namaku.. suaranya lembut..bagaikan mengusik2 hatiku..”kenapa menangis…”soalnya lembut..aku tidak mahu menjawab persoalan itu aku terus dengan kesedihanku…’ah takde siapa yang memahami…’desis hati kecilku….”(kasturi)..pandang sini…”pintanya dengan lembut…


            ‘apa lagi yang dia mahukan..tinggalkan saja aku di sini..usah pedulikan diriku…biar aku menangis sendiri..”monolog hati kecilku dalam perasaan sedikit geram…namun sentuhan lembut tangannya.. memberiku sedikit keyakinan..perlahan2 aku mengangkat wajahku…memandang seorang insan yang masih setia disisiku dari tadi...ukiran senyumannya insan itu..bagaikan mengalir rasa tenang direlung dihatiku..
            Aku bagaikan anak2 kecil yang dipujuk sang Ibu…”(kasturi) kenapa menangis…,tanyanya…”aku menggeleng2kan kepala…terlalu sukar untuk kuceritakan semua ini…
          Pertama melangkah kaki di sini..aku kalah dalam mempertahankan prinsipku…walaupun menangis2..merayu2 “puan..tolongla benarkan saya memakai niqob…untuk pendaftaran sahaja…pintaku dengan nada merayu …namun rayuanku tidak diendahkan…tidak tergambar rasa simpati di wajahnya…aku belum bersedia…
            Saat itu aku ditemani Ukhti Sa’adah..seorang kakak yang setia bersamaku..sejak mula2 aku sampai dikolej…tubuhku terasa lemah…akhirnya rebah tersungkur menyembah bumi..Ukhti Sa’adah turut melahirkan rasa simpati…dan membujukku…”adik..sabar dik..adik kena kuat…”pujuknya dalam nada sebak….
            Hingga saat ini..peristiwa kesedihan itu.,,masih terpahat dihati keciku..dan pertemuan dengan dua insan itu..takkan ku lupakan..insan yang menyeka air mata ini..tatkala hati tak tertahan menanggung keperitan berjalan di sini…

            {Aku lebih cinta,,,lebih sayang,,,lebih terkesan,,,pada insan yang membuatku menangis kerana Allah ,berbanding insan yang membuatku tersenyum sedang aku lupa padaNYA…Pertemuan pertama itu takkan terlupakan…Insan yang Allah hadirkan dalam hidupku..memberiku semangat dan kekuatan…Alhamdulillah atas kasih sayangMu Ya Allah..tak membiarkan hambamu ini sedih sendirian…tatkala itu kau hadirkan insan2 itu..memberiku kekuatan…Hingga,sampai satu ketika.ku harus melepaskan insan itu untuk pergi..walaupun hati ini berat untuk melepaskan…namun aku yakin..mungkin tatkala ini…aku sudah mudah mampu bersendirian walaupun tanpa dia di sisi,}

            Buat sahabatku :
‘Alimah` yang kini berada di Egyps,'Alimah pasti tertanya2 saat perbualan kita di YM &teka teki siapakah orang yang menyeka air mata ni..siapakah orang yang kata2nya selalu membuat diri ini menangis kerana Allah...'Alimah lah orang yang ana maksudkan....
                                  

Kasihku untukmu Ibuku

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang...
 "Sayang Mak..."~Siti Eshah Mohd Zain...~

Ingin sekali ku meluah rasa cinta dan rindu kasih pada insan yang telah banyak berkorban dalam hidup ini di alam maya ini....

Emak...satu nama keramat dalam hidupku....yang telah bertarung nyawa untuk melahirkan seorang puterinya ini..Emak dulu,..dulu aku sering keliru di antara kasih seorang nenda yang telah menjagaku dengan dirimu yang telah bertarung nyawa melahirkan diriku...

Emak..ampunkan puterimu ini..tatkala perhatianku dulu,melebihi nenda dari dirimu...namun ku cuba untuk berlaku adil..membahagi kasih pada dua insan yang amatku hargai pengorbanan  dan perhatiannya..antara emak dan nenda...

Setiap kali ku ungkap kalimah "mak..mak.."terpancar senyum manis diwajahmu menyahut panggilan itu..aku tahu engkau merindui panggilan itu...setelah sekian lama diri ini tidak bersua denganmu...emak..maaf...andai kalimah ini jua kugelarkan pada diri nenda...kerana dulu aku keliru...sukar untuk menepis rasa kasih yang mendalam ini padanya..kerana melimpahnya kasihnya pada puterimu ini...

Emak..kali ini puterimu ini hadir padamu...menyerah kasih dan cinta padamu..saat ini..aku cuba untuk menyayangimu sama seperti ku menyayangi nenda...Emak..maaf andai diri ini masih kaku berbicara mesra dengan dirimu...bukan  kerana tidak mahu..namun diri ini masih lagi terasa asing dari celah keluarga ini....

Emak...walaubagaimanpun terjadi..usah bimbang kasih dan cinta ini...tetap milikmu..kerana engkau ibuku..dunia akhirat..kerana ku tahu kasihku selepas Allah &Rasul adalah kasihku pada insan yang bergelar emak dalam hidupku....

Al fatehah juga buat arwah nenda...
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
yang telah kembali ke rahmatullah..semoga Allah mencucuri rahmat ke atas dirimu wahai bidadari hidupku...kasih sayangmu..bagaikan salju kasih yang mendamaikan hatiku..pelukan dan usapan tanganmu..bagaikan sutera lembut yang membelai diriku....
didikkan yang sangat memberi kesan dalam hidupku...
aku menyintaimu wahai nendaku setulus hatiku...

video
                                          ~Semoga mampu memberi kesan pada hati kalian.~
                                                   

May 8, 2011

Belajar Ilmu Ruqyah Syar'iyyah

Bismillahirrahmanirrahim…

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi Maha penyayang..semalam penulis meredahi kesibukan jalan high way menaiki motokar bersama ukhti hakimah semalam..membuat diri penulis rasa kaku seketika..lebih2 lagi…setiap kali motor kecil kami dilintasi sebuah raksasa besar(lori,trella) pelbagai jenis perasaaan yang datang..tapi tawakkal..kalau dah ajal…macam2na kematian tetap datang menjemput tepat pada waktunya kan…
            Sebagai muqaddimahnya penulis sengaja membuat intro di atas…ada apa di jalan high way ya dengan post kasturi kali ini…?? ,sebenarnya semalam kami baru pulang dari Darul Syifa’..penulis  menemani Ukhti Hakimah di sana..dan penulis pun tak lepaskan peluang..mintak air bacaan doa dari Ustaz…
            Semalam, ramai betuk dekat Darul Syifa’..dan seperti biasa penulis membawa teman bersama(buku)sebagai pengubat menunggu giliran kami, tetapi mula plak rasa boring baca buku tu,apa lagi penulis mula bertukar kepada hobi kedua…menjadi pemerhati dalam diam.., dan apa yang membuat penulis terasa terpanggil untuk beritahu di sini..ramai juga golongan suami bersama isteri mereka di sana….penulis tidak pasti siapa yang perlukan rawatan di antara mereka tetapi penulis melihat di sini AMATLAH PENTING BUAT GOLONGAN ADAM ni mempelajari ilmu Ruqyah Syari’yyah.(ibrah daripada pemerhatian)
            Kenapa penulis katakan penting buat golongan Adam,ya..sebagaimana yang kita ketahui lelaki adalah ketua kepada keluarga,peranan si lelaki yang bergelar suami khususnya, bukan sahaja menyediakan keperluan untuk ahli keluarga,malah menjaga keselamatan,menjaga keselamatan keluarga keluarga di sini tidak semestinya hanya pandai Taekwondo ,Silat dan sbgnya..tetapi juga pandai untuk menghadapi situasi sekiranya si isteri atau anak2 diganggu oleh makhluk halus.


Belajar Ilmu Ruqyah Syariyyah
……………………………………………..
            Penting!!
Takkan si suami atau si ayah nak mengharapkan ustaz2 dekat luar bila ada ahli keluarga yang diganggu …belajarlah ilmu ini..sebelum kalian ingin menjejaki ke gerbang perkahwinan..
            Rajin2kan diri ke Darul Syifa’ untuk mempelajari ilmu tersebut..ataupun cubalah mendalami ilmu itu, namun ada kalanya seseorang tidak perlu mengikuti pengajian ini secara khusus..kerana mereka sendiri telah kuat,, disebabkan ‘amalan harian tertentu…
            Penulis sendiri menjadikan MANZIL sebagai amalan harian..MANZIL juga mengandungi ayat2 syifa; sebagai pengubat dan penyembuh kepada penyakit2 tertentu, pengamal MANZIL dikatakan dapat mengelakkan diri mereka daripada terkena sihir, gangguan jin, syaitan pencuri, binatang buas dan sebagainya.
            Alhamdulillah selama mengamalkan  manzil..penulis sendiri merasakan kelainannya, semuanya dengan Izin Allah.
            Walau bagaimanapun, buat kaum Adam ni…andai kalian rasa belum memiliki apa2 pengetahuan tentang ilmu berkaitan Ruqyah Syar’iyyah..belajarlah.

P/s: Pada pandangan penulis sendiri syarat utama buat dia, pertamanya adalah, tinggi ilmunya, serta mempunyai ciri2 kepimpinan, keduanya, pandai ilmu membela diri, dan juga..ilmu Ruqyah Syar’iyyah..
Dan penulis yakin ramai wanita2 di luar sana pun ingin yang sedemikian bukan……


10:31am

















































































































           
           
            

May 6, 2011

law kan bainana (Andai Rasulullah Bersama Kita)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha penyayang satu perkongsian...kali ini post terbaru yang pada kongsikan dengan pembaca blog ini..adalah sebuah video yang sangat menyentuh hati...
semoga rasa cinta ini  sentiasa berterusan..bukannya hanya mengikut musim...

Dari Anas r.a. dari Nabi SAW, sabdanya: "Ada 3 perkara, barangsiapa yg 3 perkara itu ada di dalam diri seseorang, maka orang itu dapat merasakan manisnya keimanan yaitu: jika ALLAH dan Rasul-NYA lebih dicintai olehnya daipada yang selain keduanya, jika seseorang itu mencintai orang lain dan tidak ada sebab kecintaannya itu melainkan karena ALLAH dan jika seseorang itu membenci untuk kembali kepada kekafiran setelah diselamatkan oleh ALLAH dari kekafiran itu, sebagaimana bencinya kalau dilemparkan ke dalam api neraka." (Muttafaq 'alaih).



video

12:52PM

Upload Gambar manja dalam Facebook: Seronok atau Bala?

Sebelum saya memulakan entri ? Saya ingin mengajukan satu soalan.

Perempuan suka bila lelaki ghairah tengok dia. Betulkah ?
Reaksi penulis: "Bodohnya....jika dalam dunia realiti mereka harap sebegitu daripada lelaki-lelaki..."

Sekarang telah menular satu fenomena 'pemujaan diri sendiri' di kalangan anak-anak gadis Melayu Islam kita. Maksud mudahnya ialah kegemaran meng-upload gambar peribadi sendiri ke dalam laman sosial dan blog agar boleh dilihat ramai orang. Kadangkala gambar itu diselitkan pula kata-kata yang memuji kecomelan dan kecantikan diri sendiri. Berbekalkan wajah yang dianugerahkan Allah ayu dan cantik serta potongan badan yang memikat, mereka sedar akan ramai pengunjung terutamanya lelaki seronok menatap gambar mereka. Kesannya, anak-anak gadis ini rasa bangga diri dengan kecantikan fizikalnya. Akibatnya, mereka akan meng-upload lebih banyak gambar dengan aksi posing yang lebih memikat.



Malangnya, bagi anak-anak gadis Melayu Islam kita, trend 'pemujaan diri sendiri' adalah satu aktiviti suka-suka dan mendapatkan keseronokan semata-mata. Mereka tidak sedar akan bahaya apabila gambar-gambar cantik dan manja mereka di-upload secara bebas di ruang internet. Terdapat ramai lelaki gila seks, miang, mata keranjang dan stalker di luar sana yang setiap hari menyelongkar blog-blog kepunyaan perempuan dan akaun Facebook perempuan cantik, kemudian melihat foto-foto yang mencuci mata dan menaikkan nafsu mereka. Apabila mereka berminat dengan gambar-gambar tertentu, mereka akan 'save' ke dalam PC mereka untuk dilihat-lihat pada masa hadapan.

Ada akibat yang lebih teruk dan jijik dari itu semua. Majoriti lelaki mata keranjang ini kebarangkalian besar akan menggunakan gambar-gambar cantik, seksi dan manja anak-anak gadis Melayu Islam yang telah dicuri itu sebagai bahan rangsangan untuk *ber 'masturbasi'. Anda pasti tahu apa itu *'masturbasi', tidak perlu diterangkan. Bayangkan betapa murah dan hinanya harga diri anak-anak gadis dalam gambar yang telah dijadikan bahan cuci mata ini. Bagi lelaki-lelaki sedemikain, pakaian seksi tidak semestinya perlu, wajah yang comel dan lawa pun sudah cukup membuatkan mereka berfantasi liar.

Maka, berhati-hatilah. Blog ini hanya mampu menasihat.


* maaf, perkataan sedikit kesat

..........................................................

Stupidity #1


Pergi sekolah bertudung. Di tempat kerja pun bertudung. Kebanyakan masa dia bertudung
Apa yang bodohnya: Bila dalam bilik dia tanggal tudung, boring-boring dia pergi ambil kamera digital /kamera handphone, 'snap' gambar sendiri yang tak pakai tudung, lepas tu upload dalam Facebook atau blog peribadi. Dalam album online dia, secara sengaja telah memberi perbandingan percuma gambar dia bertudung dan tak bertudung, mana yang lebih cantik.

Stupidity #2

Allah memang anugerahkan dia rezeki muka yang lawa. Ditambah pula dengan susuk tubuh yang cantik. Rezeki halal untuk suaminya yang sah suatu hari nanti, (bukan untuk ditayang-tayangkan) . Apa yang bodohnya: Mentang-mentang dia tahu dia perempuan lawa dan dia perasan ramai lelaki minat tengok dia. Dia mula jadi GEDIK iaitu menunjuk-nunjuk tarikan kecantikan dan kewanitaannya agar lelaki-lelaki lebih berminat melihatnya. Dia berani pakai baju sendat, jeans sendat dan fesyen Mulismiah pelik, selepas itu posing dalam gaya yang manja dan kemudian upload gambar-gambar tersebut dalam Facebook atau blog peribadi supaya ramai orang dapat tengok.


Stupidity #3


Muka yang comel dan lawa Allah anugerahkan kepada dia. Ramai lelaki yang melihat memang akan terpersona. Pakaian dia tidaklah sendat dan seksi, tetapi masalah dia ialah gemar 'snap' gambar wajah sendiri yang comel cun itu dan upload ke dalam Facebook dan blog peribadi supaya ramai orang tengok. Lelaki-lelaki gila seks pun tengok muka juga, mereka memang suka yang cantik dan comel, yang hodoh mereka tak ingin. Awas !

Stupidity #4

Wanita Melayu Islam kategori ini adalah yang paling melampau dan juga paling hipokrit. Bertudung sebab nak pergi sekolah dan ke tempat kerja sahaja. Apa yang hipokritnya:Bila keluar jalan-jalan di bandar, dia buka tudung, pakai jeans sendat atau legging, baju sendat. Pergi clubbing dan berparti sosial, lepas tu ambil gambar sendiri dalam keadaan begitu dan upload dalam Facebook dan blog peribadi supaya ramai orang tengok.


Stupidity #5


Lelaki dan perempuan jika sudah berkahwin sudah halal . Itu memang diakui. Apa yang bodohnya: Banyak kes, suami isteri berposing dalam keadaan manja bermesraan, pakaian si isteri tersayang pula sendat dan ketat di dalam baju persandingan, kemudian diambil gambar mereka. Jika untuk tatapan diri sendiri dan keluarga terdekat memang OK. Tetapi, ada juga pasangan yang gatal meng-upload gambar romantis mereka itu ke dalam Facebook dan blog. Kalau pakaian si isteri imej 'ala-ala alim agama', mungkin selamatlah, tetapi yang ini baju kain satin, potongan sendat dan jarang pula tu. Alamat, stalker curi dan kena fantasi lah !

Jika berbalik kepada Islam, Islam ternyata melarang wanita-wanita Islam bermegah-megah dengan daya tarikan seksual dan kecantikan yang mereka ada. Allah memberikan nikmat kecantikan wajah dan tubuh badan kepada wanita-wanita tertentu sebagai ujian kepada nafsu kaum lelaki dan juga ujian terhadap wanita-wanita terbabit. Ini kerana Allah mengarahkan wanita-wanita Islam agar memelihara aurat sepenuhnya dan memastikan kecantikan fizikal dirinya hanya dapat dinikmati dengan sangat seronok oleh lelaki yang halal baginya iaitu sang suami suatu hari nanti.

Menunjuk-nunjuk kecantikan, membawa padah pada harga diri sendiri.

Renung-renungkan. Selamat beramal.
sumber:

Edited by Kasturi.
p/s"Kasturi  tak sanggup meletakkan contoh gambar mereka dalam blog ni...sebab tak nak setiap tetamu yang hadir..dapat dosa percuma..


May 5, 2011

Pesanan sang kerdil untuk adam


Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi Maha Penyayang…
Pertama2nya..ruangan ini tercetus..secara khususnya ditujukan buat Ar rijal(lelaki2) yang mengunjungi site ini..juga kepada (An-nisa’) yang sudi untuk membaca ruangan ini….
Kepada Muslimin2 yang membaca ruangan ini..sila buka pemikiran kalian..lapangkan dada..rendahkan keegoan..kerana sebagaimana yang dimaklum..lelaki memang tinggi dengan egonya…,namun barangkali tidak semua sebegitu…

……………………………………………………………….

Bila Lelaki Gelak
>>>>>>>>>>>>>>> 
Paling takut bila lelaki berada dalam kelompoknya..namun secara tiba2 gelak….pada pandangan penulis sendiri…ngeri mendengar lelaki2 ketawa..entah apa yang mereka gelakkan..dan pastinya..menimbulkan ketidakselesaan pada Muslimah..,wahai lelaki itu bukanlah akhlak yang baik…
Kalian akan dilihat menakutkan dan menjengkelkan oleh wanita dengan bersikap sedemikian….bukankah sikap sedemikian melambangkan peribadi yang tidak baik..dan akhlak yang buruk…

                                                                                                                                                                             
                                                                     sekadar gambar hiasan harap tidak menyinggung persaan mana pihak


Jauhi Melepak Di Wakaf atau Tepi Jalan
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> 

Melepak sering dikaitkan dengan lelaki..tapi ada juga yang tinggi peribadi dan thiqoh menjauhi tabiat2 sebegini…melepak seringkali dilihat di Mall,pasar2,dan mana2 saja yang mereka rasakan mahu melepak…….

Hmm..dan apa yang ingin penulis tekankan di sini…bila lelaki suka melepak  @berkumpul di tempat laluan sangat tidak menyenangkan dan mengganggu….


penulis juga kerap menghadapi situasi yang kurang menyenangkan ni…dan tertanya2 kenapa lelaki suka berkumpul di kawasan perjalanan..hinggakan ada kalanya penulis terpaksa tawaf melalui tempat yang lebih jauh..untuk mengelak daripada melalui kawasan mereka….

Ngeri untuk melalui kawasan Muslimin..dan andai terpaksa lalu…terasa ingin masuk dalam kotak..biar muslimin2 tak nampak..


Dalam satu hadis Rasulullah bersabda:
Daripada Abu Sa’id al –Khudri r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
hendaklah kamu semu menjauhkan diri daripada  duduk di tepi jalan,”Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah !Kami terpaksa berada di tempat duduk kami dan berbual di situ.” Sabda Rasulullah: “Jika kamu enggan,hendaklah kamu berikan hak jalan”.” Para Sahabat bertanya: “Apakah haknya?” Sabda Rasulullah: “Tundukkan pandanganmu,mencegah daripada perkara yang menyakitkan,menjawab salam dan melaksanakan amar makruf serta nahi mungkar”

Jelas hadis di atas melarang budaya melepak di jalanan kerana ia menganggu pada orang melalui jalan tersebut…
Bagi Muslimin..pastinya mereka juga takkan termampu untuk menahan pandangan sebaik sahaja wanita2 melintasi jalan itu…lebih2 lagi yang jika wanita yang melalui jalan berdahi licin..berwajah ayu..dan penuh dengan daya tarikan…hatta kalaupun yang sempurna menutup auratnya dengan sempurna, takkan terlepas dari pandangan lelaki...

Kesudahannya..tenggelamlah lelaki tersebut dalam penyakit hati..,jika tidak thiqoh…tidak syadid dalam menjaga pandangan mereka…

Ingat…amanah dalam menjaga mata buka sahaja di tempat saat anda berhadapan dengan wanita..namun saat anda berada dalam kelompok kalian sendiri..usah mencuri untuk melihat pada wanita,amanah dengan diri sendiri…pelihara mata…
Bukan itu sahaja…tatkala melayari alam maya…usahakan untuk kondisikan hati agar lebih mengingati dan takutkan Allah…jangan biarkan nafsu mengaburi mata hati..sehingga mata kalian meliar memandang photo2 wanita yang bertaburan di alam maya..samada sempurna tutup auratnya ataupun tidak….

Allah menganugerahkan satu hati pada setiap hamba..peliharalah hati itu..agar tidak dikotori..sayangi hati itu.,kerana hati yang bersih membawa kepada ketenangan dalam menuju cintanya…

Dalam Sujud Cintaku


video