Jan 30, 2012

Rindu suasana Pondok

BIsmillahirrahmanirrahim...

Pondok Falahiyah

Rindunya dengan suasana pondok...tak pernah sunyi dengan ilmu dan pengisian rohani...
kata orang tak kenal maka tak cinta..begitu juga dengan saya...tapi bila dah pergi tempat tu baru tau...jiwa terasa hidup..hari2 yang di lalui terasa bahagia....

Pondok Falahiyah, meninggalkan kesan yang mendalam pada saya...,dari situ saya jumpa apa yang hati saya mahukan selama ini..Alhamdulillah akhirnya Allah mempertemukan dengan Pondok ni..

Untuk muslimat yang nak duduk kat sana..peraturan yang dikenakan memang sangat2 syadid..tapi saya suka..sebab saya takkan dapat semua ini dekat universiti...kalian bayangkan saat saya sampai di pondok berkenaan saya diberi sehelai Abaya

pertama kali tengok pakaian ni..memang pelik...ia hanya perlu sarung jer..terus tutup sampai tak kelihatan semua..walau sebiji anak mata pun...masa nak pakai..memang agak kekok..nasib baik..ade muslimat yang membantu...

Maka bermulalah episod hidup saya  di pondok@ pesantren..

Talaqqi kitab

Saya membuka kitab 'hidayatun sobyan' nipis je kitab ni..masa Pak saudara memberi kitab2 pada saya...dalam hati saya berbisik.."nipis juga kitab ni.mesti kejap je habis ni.."budak jahil yang baru nak belajar macamtu la...,tapi bila dah masuk class..syarah tentang ~Bismillahirrahmanirrahim~ dan 1jam setengah itu pun tak habis lagi..."baru tahu.."Subhanallah...!!

Amalan sebelum  tidur

Pelajar-pelajar pondok memang banyak mengamalkan zikir2 dan wirid tertentu...untuk kekuatan rohani...,
pada malam tu..sebelum tidur..semua muslimat mesti buat satu halaqah...dimulai dengan manzil, kemudian salawat tafrijiyah, seorang sahabat memberi saya buku, memandangkan saya budak baru..,'Ya Allah! 1000 kali selawat tafrijiyah',entah saya tersilap pandang atau tidak,memandangkan saya budak baru..saya hanya iku je..setelah selesai baca semua amalan2 tadi, saya bertanya pada seorang sahabat ni..

"awak..tadi selawat tafrijiyah 1000 kali ke?"

sahabat saya tersenyum..."eh..100 je.."

"uh.."
tapi rasa lama sangat...tak kurang juga sampai tersengguk2 masa membaca amalan..

Puteri2 pondok

Saya merenung muslimat di pondok tu...bersihnya mereka.. sangat terpelihara,baik dari segi pemakaian,dari segi amalan2,dan makanan,semua dijaga dengan teliti..dan saya mula membuat perbandingan di tempat saya di universiti, tak mungkin saya akan jumpa gadis2 pemalu seperti mereka yang sangat2 menjaga...

kalau di  Universiti..yang cerdik belum tentu berakhlak..lihat saja pemakaiannya..ikhtilatnye.
 benarlah kata seorang Ustazah di sini "Pelajar U makin cerdik..makin rendah pula akhlak mereka"
saya hanya menundukkan wajah..malu kerana saya juga mewakili mereka...

"tapi mungkin tak semua.." jelas Ustazah lagi..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ramadhan Di Pasir Tumbuh.

Menghabiskan kitab Wisyah Al Afrah...

banyaknye Ibrah dari pondok ni..

di sini saya bertemu sahabat dari universiti yang berbeza...dan paling saya kagum..seorang muslimat ni..sangguh datang jauh2 dari Sarawak..hanya kerana cintanya pada pengajian di Pondok...ukhti..moga Allah membayar setiap pengorbananmu itu...

saya mula berangan..bestnya kalau universiti guna sistem talaqqi macamni..dan mewajibkan pelajar muslimat memakai niqab..manakala kelas2 antara muslimin dan muslimat di asingkan...
Wah..ini sangat bagus..mungkin ini lebih menjaga lagi hati kami...saya utarakan pandangan ini pada ukhti farisa dari sarawak, dia pun bersetuju..

Hiburan waktu pagi 

hari yang membuatkan saya rasa sedikit teruja...bila adik2 pondok nak menyanyikan qasidah dan burdah...masa tu semua berada dalam halaqah...
"akak nak dengar Ya Thoiba..laju jer saya mencadangkan.."
semua tersenyum memandang..maka pagi itu..semua mengalunkan qasidah2 yang menaikkan semangat....sebelum kami memulakan tugas mengemaskan pondok...

Berbeza bukan kita dengan mereka..kalu kita selalu dengar nasyid2 yang lagho2 tu...jadi!! marila kita tukar pada nyanyian2..yang menghidup jiwa dan menaikkan semangat...
...............................................................................................
sesiapa yang nak belajar dekat pondok..di alu2kan..,jom kita ke pondok...!!

~tak kenal maka tak cinta~




8 comments:

Mengharap RedhaMu said...

inilah pelajaran yg "asing" bagi masyarakat kini. Moga ilmu yang dipelajari dapat memberi manfaat pada sekeliling. Aminnn.....

Mengharap RedhaMu said...

Bukan semua yang dari pesantren yg menjadi sbg contoh....seorang Ustaz Muhammad Yosua kini bergelar seorang pendeta Kristian. Beliau asalnya seorang guru agama Tauhid di sebuah Pondok di Indonesia tetapi akhirnya murtad. Saya sempat menonton ceramah beliau di sebuah gereja melalui CD dan ceramah tersebut cukup bahaya kepada umat Islam.
Hanya DIA yang mengetahui siapkah yang benar2 ikhlas dalam agamaNya.
Siapkah yang membolak-balikkan hati2 manusia??

http://www.tintamuallaf.net/2012/01/adakah-yesus-malaikat-jibril.html

monolog masturoh said...

assalamualaikum..pondok falahiyah tu kat kelantan kan? eh, adik, bulan 12 tahun lepas cuti sekolah akk ade pg pondok pasir tumbuh 2 minggu..entah2 kenal kot adik ni..... =)

Kasturi said...

Monolog Masturoh- ya pondok falahiyah tun dekat kelantan..

tahun lepas akak ada pergi Pondok P.Tumbuh..yang program masa bulan ramadan tu..

kalau kenal ukhti ilham..ni la tuannya..salam ta'aruf

Lala Husna said...

Salam ya ukthi, saya ingin bertanyakan sesuatu kepada ukthi. Bolehkah ana bertanya ? Ini fb ana, Lala Husna. Ana sudah add ukthi di fb, Mohon ukthi app ana ya. Jazakillah khoir

Anonymous said...

Assalamualaikum.boleh saya bertanya?betul ke tak boleh bawa phone bila masuk pondok?

IlhamSufi said...

Wslm ya...

IlhamSufi said...

lala husna.kita sudah frend kan... :)