Jan 26, 2012

Ayat-Ayat Cinta

Bismillahirrahmanirrahim...

Menyingkap lembaran-lembaran Kitabullah..tercatat ayat-ayat cinta yang mengesankan jiwa...

jiwa merintih...

.....kenapa aku di uji....

"Apakah kamu mengira bahawa mereka dibiarkan begitu saja mengatakan;"Kami beriman,"sdangkan mereka tidak diuji?dan sesungguhnya Kami telah menguji orang2 yang terdahulu sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang Dusta"
(Al-Ankabut ayat 2-3)

kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
(Surah Al Baqarah ayat 216)

Kenapa ujian seberat ini

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
(Surah Al Baqarah 286)

Rasa kecewa

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang2 yang paling tinggi darjatnya, jika kamu benar2 beriman"
(Surah Al 'Imran ayat139)

Kepada siapa harus aku mengadu

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang2 yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat 45)

Kepada Siapa aku berharap

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selainNya.Hanya kepadaNya aku bertawakkal"
(Surah At-Taubah ayat 129)

Aku tidak dapat bertahan 

"....dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum kafir"
(Surah Yusuf ayat 87)


~La tahzan~

No comments: