Feb 13, 2011

terima kasih..mintak maaf...


"terima kasih...sebab layan saya dengan baik..dan nak mintak maaf juga..takut ada kekurangan dari saya..sebab menyusahkan..."ucapku pada hidayah..teman seperjuangan...seorang yang berwatakkan tenang..

dia hanya tersenyum...."takde apalah ilham...."

semalam menumpang di biliknyer...memandangkan hari telah lewat untuk aku balik ke rumah sewa..
petang semalam baru selesai dari "sehari bersama reporter" kena follow reporter untuk cover news..

kisah aku di rumah temanku...Alhamdulillah layanan yang sangat istimewa...yang jarang2 dapat dilkakukan oleh sape...

kelengkapan persalinan..disediakan tanpa ku minta...sememangnya jika tidak diberi atau ditanya..tidakkan aku minta...sebab malu....

kemudian...dibuat minuman...melegakan kehausan sepanjang perjalananku di shah alam....
aku tersenyum...

"ilham tidur dulu..."beritahu nye...
memandangkan aku penat aku pun tidur terlebih awal dari temanku itu...

dan aku terjaga pada waktu malam...

'ya Allah...dia tidur dibawah...tanpa bantal dan selimut...'
sahabatku semoga Allah merahmatimu..atas kelembutan hatimu...

'dan aku tidur di atas katil dengan selesa '

dan pagi ini...menyediakan sarapan sebelum aku pulang ke rumah sewaku...

perilaku temanku itu mengingatkanku tentang sebuah hadis...

maksudnya:
" sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat,maka hendaklah dia memuliakan tetamunya dan memberikan haknya." Mereka bertanya:"Apakah haknya itu hai Rasulullah?" Sabda Rasulullah s.a.w.:" Layanan sehari semalam dan hak tetamu tiga hari. Maka selepas itu hanyalah sedeqah"

Riwayat Imam Bukhari dalam al-Sahih,kitab al adab.

memuliakan tetamu..dengan menyediakan makanan dan minuman menurut kadar kemampuan dan layanan yang baik dan seperti tempat duduk yang sepatutnya dan menghantar pulang ke pintu..lebih2 lagi ke perkarangan pintu...

Sabda Rasulullah .s.a.w bersabda
Maksudnya:"Tetamu datang dengan membawa rezekinya dan kepulangannya menghapus dosa ahli rumah"
Riwayat  Abu Syeikh daripada Abu Darda' r.a.,begitu juga al Manawi dalam kitabnya Faid al-Qadir.


terimakasih atas layanan baikmu...
dan mintak maaf atas sesuatu dariku yang menyusahkan dirimu...

No comments: