Feb 23, 2011

Serahkan hatimu hanya pada Allah



Ukhtiku..adakalanya kita akan merasa kecewa dengan sikap manusia,teman2..,saudara2 kita..hal ini kadang2 bisa membuat kita kecewa..lemah..sedih dengan sikap2 sebahagian daripada mereka yang sukar untuk memahami diri kita.

adakalanya bicaranya lantang..mengguris jiwa...adakalanya pandangan mata ...membuat kita rasa serba tidak kena...kita mula bertanya "kenapa semua orang tak memahami...kenapa ?apa salahku..?"persoalan..dan monolog kekecewaan bermain2 di hati kecil..

hingga akhirnya air mata mengalir..tanpa sepatah kata mampu diungkap..kerana kekecewaan...
membuat hati kita melentur...

ketahuilah ukhtiku..inilah tarbhiah...inilah cara kita ditarbiah untuk menjadi seorang yang kuat..agar kita tidak terlalu bergantung harap pada makhluk-NYA..kerana tempat kita bergantung harap yang hakikat adalah hanya pada Allah..

Jangan Biasa Menggantungkan Diri pada orang lain
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Syaikh Ibnu 'Athaillah mengatakan:

       "Bahawasanya Allah Ta'ala melakukan dengan sengaja bagi hal-hal yang menyakitkan yang mereka lakukan (kepadamu) supaya kamu tidak merasa tenteram terhadap mereka.Allah menghendaki untuk menjadikan engkau gelisah terhadap segala sesuatu,sehingga tiada suatu juapun yang menyibukkan engkau daripada mengingati-NYA."

adakalanya manusia jika selalu sibuk dengan urusan yang berhubungan dengan manusia sehingga itu lupa atau tidak lagi memiliki kesempatan untuk mengingati Allah.

Berkata Syeikh a;-Syadzili:

      "Larilah kamu daripada kebaikkan manusia ,melebihi larimu daripada kejahatan mereka kepadamu,Maka sesungguhnya hanya kebaikkan mereka itu akan membahayakan hatimu,sedang kejahatan mereka itu hanya akan membahayakan jasmanimu.Bahawasanya bahaya yang mengenai jasmani itu lebih ringan daripada bahaya yang mengenai rohani(hati).

No comments: