Feb 12, 2011

Aku di surau

habis sahaja class....aku terus melangkahkan kaki menuju ke surau...yang mana tempat inilah yang aku rasakan aman....berbanding di luar

aku menyandarkan diri di dinding..sambil membelek2 surat khabar yang berada di depanku...
tiba2..aku terdengar music yang agak keterlaluan..
hatiku berdebar...sebaik mendengar lagu tu...telinga terasa panas..

si dia yang berada di tepi..seolah2 tidak bersalah dengan apa yang dibuat dalam musalla tu...
tangan memegang buku sambil mendengar lagu...

ah..!aku sudah tak tertahan lagi..apa yang harus aku lakukan takkan nak berdiam diri jer..

lalu aku mulakan bicara...
"awak pasang lagu macamni ke dalam musalla...?"tanyaku dalam nada yang agak slow..tetapi aku tak tau samada ia berbaur rasa geram dalam hati ini..
pertanyaan menjerat itu membuat dia tidak berkata apa2 tapi hanya tersenyum....
aku hairan dia hanya tersenyum,.,,dengan tidak bertindak apa2 pun..still dengan kedegilan yang kurang adab dalam musalla..

"ah..geram betul...kenapa macam tak bersalah jer..tak tau ker musalla ni tempat yang mulia..dan perlu jaga adab yang baik di dalamnya,kenapa orang islam sendiri tak hormat tempat solat ni..!"desis hatiku..

aku lantas melangkah keluar dengan perasaan kecewa dan marah atas sikapnya...

"akak bencinya pada diri sendiri.." sent to k.su
aku menangis dibilik kosong bersebelahan....

"kenapa..?"k.su
"saya tak dapat halang orang tu...langsung tak hormat dalam tempat solat...rasa macam tak guna jer sebab tak bertegas dengan dia.." sent to k,su

"kita hanya boleh memberi teguran..adakalanya kita tak mampu ubah perangai orang macamtu.bagusla kalu adik dah tegur..sekurang2nye dah lepas tanggungjawab..." k.su

aku hanya mengesat air mata...
kalau macam ni pun dah kalah..macam pula kalu dengan orang kafir mmapukah untuk menegur...kalu benda mcam tu pun aku tak mampu menghalang..itu ,tempat solat ..bukan tempat dia nak berhibur n bersuka...kenapa aku tidak bertegas sahaja...lemahnya iman...hanya sebaris kata yang terkeluar...dan akhirnya terhenti...
aku betul2 kecewa..dengan dia, lebih2 dengan diriku...Ya Allah ampunkan hamba mu ini..kerana lemahnya imanku....

Inilah perkara yang sering diambil ringan oleh sesetngah orang...hingga kadang2 sedang solat telefon berbunyi dengan kuat..ditambah pula lagu2 yang menyakitkan hati...
sepatutnya tukarkanlah kepada silent sebaik melangkah ke musalla..untuk mengelakkan bunyi itu menggangu jama'ah di dalam musalla tau masjid...

Hormatilah tempat ibadat...kerna jika bukan orang islam sendiri siapa lagi,,,
orang kafir..jelas2 lah menghina masjid..tempat ibadat kita..dengan membuang najis...meletak kepala khinzir..bakar. dan sebagainya...

adakah orang islah sudah hilang sensitiviti...??
atau adakah sensitiviti wujud bila hanya non muslim melakukan demikian..?
renung2kanlah...ringan2kanlah lidah untuk menegur saudara saudari yang tidak menghormati tempat solat..
agar hidup mendapat redha Allah..keberkatan mengiringi hidup...

No comments: