Jun 12, 2012

hausnya




Rasa dahaga sememangnya membuatkan saya terbayangkan air yang sejuk di depan mata…dan alangkah nikmatnya kalau ia dapat menyentuh anak tekak…Subhanallah nikmatnya..tak terucap dengan kata2..tatkala tekak yang kehausan di hulurkan segelas air…


Saya masih mengingati..kira2 2tahun yang lepas…saya ke libry berjalan kaki..hobi saya suka jalan kaki..dalam panas terik matahari ,saya menaiki anak tangga yang tinggi itu..tekak saya terasa teramat dahaga…sememangnya saya telah bekalkan sebotol air…sampai sahaja di Libry saya duduk di tepi loker dan menyandarkan diri saya di situ kerana kepenatan..kemudian saya terus minum air dengan nikmatnya..yang saya tahu waktu tu.. saya dapat minum air tanpa sebarang gangguan …”erm..nikmatnya air ni..”kata2 tu keluar spontan dari saya…tanpa saya sedar seorang abang ni sedang memerhati,dia kelihatan pelik…Argh..malunya…saya  cepat2 menyorok di sebalik loker..malu yang teramat waktu tu…

Rasa Nak Menangis

Kadang2 saya rasa nak menangis je…lebih2 lagi bila berpuasa..bukan sebab keletihan berpuasa..tetapi saya membayangkan bagaimana peritnya rasa dahaga di padanga mahsyar nanti…,di dunia pun..rasa tak tertahan kalau dahaga, macamna kalau di akhirat ??…sungguh saya merasa sedih..dan tiba2 saya terasa mahu menangis…Ya Allah..bantulah hamba-Mu di akhirat nanti…

Kalau boleh saya mahu saja berlapar dan berdahaga di dunia ini dengan berpuasa..asal tidak di akhirat..kerana saya tidak tahu..adakah saat saya merasakan itu..saya memiliki harapan untuk merasakan walau hanya setitis air…Astaghfirullahal ‘azim..aku takut ya Allah…saat ini aku seperti membayangkan yang kalau aku di sana…kalau di sini aku terasa dahaga ..bisa saja aku mendapatkan air untuk menghilangkan dahagaku..ya Allah..aku benar2 mengharap akan bantuanMu…



Saat semua manusia berkumpul di padang mahsyar..di saat matahari hanya sejengkal dari kepala..bagaimanakah kita tatkala itu..??

Astaghfirullah...unsurni ya Allah...

No comments: