Jul 22, 2011

Musafir ghuraba.


Salam musafir..buat teman yang sedang bermusafir di blog Musafir ghuraba,,,,
Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan setinggi hamdalah ..atas nikmatnya dapat lagi saya bernafas hingga saat ini…coretan kali ini tentang kisah pengembaraan saya sepanjang hampir 4bulan cuti semester…

Aku Ghuraba’

Perjalanan dan pengembaraanku kali ini di uji…,aku berdiri di tengah lautan ..manusia..menjadi pemerhati dalam diam…aku tenang di sebalik hijab dan kain kecil yang menutupi wajah ini..namun adakalanya aku..terasa asing dan ghuraba’..
Aku melihat manusia sibuk dengan urusan keduniaannya..kejar mengejar…berlari ke sana kemari..sedang aku pula berdiri kaku di hentian train centre ..mereka berebut2….agar dapat memasuki  train yang dinanti2kan…

Dan kali ini di dalamnya..mataku penat memerhatikan gelagat yang berbagai-bagai..manusia sudah lupa akhiratnya…aku sedih melihat  umat kian di mamah arus duniawi..perasaan malu hilang sama sekali..uh..aku rindukan bi'ah Solehah…
Dalam mata asyik memerhatikan gelagat manusia di dalamnya..aku mula terpandang sekolompok anak muda..yang masih berpakaian sekolah…bergelak ketawa..lelaki dan perempuan sama saja..malu..tiada sama sekali…dan  dadaku terasa sebak..air mata tiba2 mengalir perlahan2..aku menyapunya…

Uh…sungguh!,aku tak sanggup melihat  generasi sebegini berterusan…berpelukan di dalam train tanpa rasa malu…tanda kiamat jelas kelihatan di depan mataku.
Tuhan…terasa mahu lari dari dunia ini…

Generasi akhir zaman….

Kebetulan aku mendapat partime sebagai guru al –quran di Setiwangsa…pengalaman yang penuh cabaran menguruskan  anak2 di sini…bila guru dianggap sebagai orang upahan…rasa hormat pada guru hilang sama sekali…
Pening memikirkan masalah pelajar yang kurang mendengar kata..usah untuk mendengar kata..malah memandang guru dengan pandang yang kurang rasa hormat…
Tidak berminat belajar agama…tidak hormat ketika membaca al-Qur’an..ini memang sesuatu yang mencabar buatku…
Ya..hari ini sudah jelas tersirat dan tersurat akan sifat kebanyakkan generasi akhir zaman…andai sifat  tidak cintakan ilmu berterusan..maka akan tiba suatu hari..hilangnya ulama’ …maka ilmu itu akan diangkat…dan tunggulah kedatangan kiamat…
Ada kalanya mereka aku renungi tanpa mereka sedari..dan mula timbul dalam diriku..”Takut..Bimbang..”

Aku rindukan bait Muslimku tetapi…

Ya..aku merindukan bakal bait Muslimku nanti…aku merindukan bakal Zuriatku nanti…aku merindukan anak2 Soleh Solehah..aku merindukan suasana rumahku nanti dihiasi dengan suara anak2 yang asyik  dengan Zikir2 yang memuji Asma’ Allah..aku rindukan suasana rumahku nanti meriah dengan bacaan al Quran.dari anak2 yang comel…
Aku rindukan anak2 yang sejuk pada pandangn mata..yang terbentuk indah dengan acuan Syariat Islam….
Tetapi..aku risau..adakah aku mampu untuk mendidiknya dengan dunia yang semakin penuh dengan neraka maksiat ini..kebimbangan hati ini bertambah apabila melihat gelagat anak2 kecil hari ini..
Aku tak mahu menjadi ibu yang  derhaka..andai2 anak2ku nanti menjadi mangsa dunia ini…kadang2 aku berdoa…Allah andai jodohku tidak di dunia aku redha..kerana melihat dunia yang semakin kelam ..aku risau…namun ya Allah..andai Engkau takdirkan untukku bertemu jodoh di dunia yang fana ini…
Pimpinlah setiap langkahku..pimpinlah  bakal Zaujku..dan pimpinlah bakal Zuriat keturunanku daripada menjadi mangsa  Neraka Dunia…

Aku tidak mahu menangis melihat Mereka…dan aku paling Tidak sanggup andai Rasulullah menitiskan air mata melihat  umatnya yang kian punah…
Aku mahu Raslulllah berbangga melihat umatnya yang antaranya dari Zuriat keturunanku..yang mana tika di dunia..merekalah yang berjuang habis-habisan menegakkan Dinul Islam..mereka kuat dan tabah dalam menyebarkan Ma’ruf..dan berani dalam Nahi Mungkar…

1 comment:

Ibnu Bakri said...

Dunia akhir zaman. . .