May 10, 2015

Semoga Taufiq setelah hidayah


Suatu hari ....

Saya ingin pulang ke kediaman saya...menaiki sebuah texi, texi tersebut dipandu lelaki cina...dia menyapa saya dengan penuh sopan  sebaiak saya memasuki texi miliknya

"Cik nak ke mana? "
Saya pun terus memberitahu alamatnya
'Sopan nye uncle ni' desis hati kecil saya...ya..jarang saya jumpa pemandu  texi macam dia..

Apa yang menarik perhatian saya adalah, waktu tu..kedengaran sebuah lagu 'Tangisan Sebatang Tamar ' nyanyian Daqme..mesti ada yang tahu kan lagu tu...'orang cina dengar nasyid?' hati saya berkata2 lagi..hairan...tapi takjub dalam masa yang sama...dana tak lama selepas itu...ada sedikit tazkirah....Allahu akbar..lagi lah..berdebar jantung saya...Subhanallah...adakah dia Muslim?

Saya cuma mengamati nama yang terpapar di didepan.saya...kerana saya berada di belakang....tak berapa ingat namanya...tapi nama dalam cina
Tak henti2 hati melafaz takbir Allah...Allah ..tersetuh hati kecil...terasa sebak...saya berharap dirinya disapa taufiq dan hidayah....supaya dia tahu...betapa indahnya merasai nikmat Islam....
Subhanallah....tapi sayangnya...bibir ini..seakan terkunci..tidak cukup kuat untuk berbicara...apapun...saya berdoa agar dia menemui kebenaran...
Sebaik keluar dari keretanya saya mengucapkan terima kasih..lalu
saya mula merasakan betapa indah dan nikmatnya dilahirkan sebagai Islam
tanpa mampu saya tahan..titisan kecil jatuh perlahan....Allahurabbi...

1 comment:

Nurul Hanani said...

Assalam, kak ilham. Best tulisan akk :). Ni hanani. Yg keje kjap kat tadika sama dgn akk jga.