Apr 17, 2013

kain kecil di wajahku..


Aku memilih untuk berfurdah...

atas desakan suara hatiku....yang selalu berkata "aku mesti berfurdah...aku mesti berfurdah..kalu tidak sekarang...bila lagi??" suara hati yang menggetarkan jiwa sanubariku...

lalu ku minta diri bersabar....beriku ruang untuk mencari hujjah sebagai penguat buat diri..bilamana nanti diriku diserang dengan pelbagai persoalan dan tohmahan apabila sehelai kain kecil menutup wajahku kelak...agar dengan itu...aku tidak cepat goyah..agar saat itu..aku kuat,yakin akan janji Allah...

Ya....!!aku sudah bersedia...
aku persiapkan sehelai kain kecil yang berwarna hitam..lalu malam itu..dengan penuh khusyuknya ku jahit kain kecil itu,dari tangan yang Allah anugerahkan padaku ini...aku jahitnya sendiri walaupun aku tidak punya kepakaran dalam menjahit...

akhirnya tidak sampai 1 jam..sehelai furdah berwarna hitam telah pun siap ku jahit...aku tersenyum puas apabila dapat membuat sendiri furdah untuk ku pakai pada keesokkan harinya...aku melihat diriku di hadapan cermin dengan memakai furdah...Subhanallah..hatiku rasa sebak...benarkan aku akan berfurdah esok hari..Ya Allah panjangkan umurku..agar aku sempat menunaikan hasrat hati..agar aku dapat melaksanakan suruhanMu di dalam surah Al Ahzab ayat 59..aku mahu menutup aurat dengan sempurna...

Ibuku..ayahku..kakak dan adik2ku..semua tidak tahu perihal diriku saat ini...aku merahsiakan...biarlah mereka tahu bilamana aku pulang dengan memakai furdah...terima atau tidak...inilah diriku saat ini..aku tekad..

seperti inilah furdahku saat mula2 aku memakainya....


bertudung labuh hitam lengkap berfurdah...aku melihat pemandangan disekelilingku..tapi padanganku kosong...semuanya kosong bagiku...

aku bukanlah seorang gadis yang cantik ...dan kerana cantik aku berfurdah..tidak..tidak sama sekali...bahkan aku berfurdah...kerana aku mahu diriku dilihat cantik di mata Allah..aku mahu Allah redha denganku..cara pemakaianku...aku menutup diriku dari manusia..dan membuka diriku pada Dia....aku menutup jalan menuju manusia..dan menempuh jalan2 menuju Allah...

Inilah hadiah Allah buatku...

Allah tahu..seorang gadis itu..akan menjadi bahan usikan..dan dirinya pasti akan menjadi tumpuan penglihatan kaum adam..lalu dengan berfurdah diriku terjaga dari semua itu...bahkan saat aku berjalan seorang diri..aku terasa aman dan selamat...tiada siapa yang berania mengganggu...meskipun ada lelaki2 yang kurang thiqoh dan kurang baik ..tetapi jika seorang gadis melintasi...diri mereka tertunduk segan....paling2 tidak ucapan paling baik yang keluar "Assalamualaikum...." salam itu ku jawab di dalam hati..." salam sejahtera ke atasmu..

setelah lama aku berfurdah seperti..lalu suatu hari...aku mula berjinak2 memakai furdah seperti ini....

nampak sempurna..tertutup dahi...yang kelihatan hanya mata...dan aku hanya kerapa memakai furdah2 seperti ini..bilamana aku ke pondok....atau ke tempat2 tertentu...

sejujurnya aku sekali istiqomah memakai furdah seperti ini..tapi aku masih belum mampu memakainya di tempat aku berada sekarang...

aku hanya seorang guru...niqabis tunggal di sekolah ini...dan aku berharap agar kelak, Allah menghadirkan pemimpin buatku..dia yang sentiasa meniup kekuatan untukku terus kuat mempertahankan pemakaian sahabiah ini..

                    Dia yang menerima diriku...adalah dia yang menerima bagaimana akan diriku...

No comments: